Vodiči s poruchami spánku

Mikrospánok a únava

Bude to znieť nadnesene, ak niekto povie, že ten kto dlhodobo chrápe, má problém ? Aj vy patríte medzi ľudí, ktorí chrápu a myslia si, že je to normálne a žiadnym spôsobom vám chrápanie neohrozuje zdravie či dokonca život? Mýlite sa!

Ako vlastne chrápanie vzniká? Chrápanie je spôsobené vibráciou mäkkého podnebia a čapíka, ktorý väčšina z nás dokáže vidieť, keď sa s otvorenými ústami pozrie do zrkadla. Existuje viacero príčin, ktoré sa vzájomne kombinujú, a preto nie je často jednoduché určiť, čo urobiť pre úplne odstránenie chrápania. Svaly hlavy a krku sú počas noci viac uvoľnené ako počas dňa, a aj dýchacie cesty sú počas noci prirodzene užšie, vzduch nimi prúdi rýchlejšie a u niektorých ľudí to spôsobuje viac alebo menej hlučný zvuk. Ďalšími príčinami chrápania sú anatomické prekážky v dýchacích cestách – krivá nosová prepážka, zväčšené mandle. Niektorí ľudia navyše podedili po rodičoch užšie dýchacie cesty, v takých prípadoch je bežné, že „chrápe celá rodina“. Náš životný štýl samozrejme môže byť ďalšou príčinou. Nadváha až obezita je v súčasnej dobe na výraznom vzostupe a tukový vankúš na krku hlavne počas noci stláča hrdlo a zmenšuje ho. Alkohol zas prispieva k relaxácii svalového tkaniva, pôsobí teda aj na krčné svalstvo. Možno to poznáte z vlastnej skúsenosti, že chrápanie človeka, ktorý si doprial večer alkohol, značne naberie na intenzite. V neposlednom rade má na chrápanie vplyv poloha, v ktorej spíme, najintenzívnejšie chrápeme v polohe na chrbte, aj keď u niektorých to platí vo všetkých polohách.

 Kedy je chrápanie varovným príznakom závažnejšieho ochorenia? Ak človek chrápe dlhodobo, v každej polohe a začne sa cítiť unavený. A ak partner spozoruje apnoe - prestávky v dýchaní počas noci, trvajúce niekoľko sekúnd. Niekedy sa postihnutý zobudí sám na to, že sa musí rozdýchať alebo že sa dusí. Prestávky v dýchaní sa počas noci vyskytujú opakovanie, v ťažších prípadoch aj niekoľko stokrát za noc a trvajú aspoň 10 sekúnd, niekedy však aj minútu a dlhšie. Najčastejším príznakom počas dňa je denná ospalosť až zaspávanie pri bežných denných činnostiach, čo daný človek najčastejšie pripisuje stresujúcej práci, nedostatku spánku a iným dôvodom. Títo ľudia (najčastejšie starší muži, ale netýka sa to len nich) zároveň trpia nadváhou až obezitou, vysokým krvným tlakom a častým nočným močením (2-6-krát za noc). Počas dňa sú často vystavení únave za volantom až mikrospánku, čo môže byť pre nich a pre ďalších účastníkov cestnej premávky životu nebezpečné, obzvlášť u vodičov z povolania. Mikrospánok vzniká u ľudí so spánkovými poruchami dýchania v zlomku sekundy, človek stratí kontrolu nad svojím prostredím a svojou činnosťou. Auto nemá pod kontrolou, ohrozuje seba samého a samozrejme aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Ozaj si myslíte, že ak chrápete, tak sa vás to netýka ? Ak u vás vzniká podozrenie, že aj vy patríte do kategórie chrápačov, ktorí môžu mať problém, tak je tu možnosť preveriť váš stav objektívnymi diagnostickými metódami.

Ako teda zistiť, či je chrápanie varovným príznakom a ako ďalej postupovať? Spánkovými poruchami dýchania sa zaoberajú odborníci na spánkovú medicínu v spánkových laboratóriách. Pomocou nočného vyšetrenia (tzv. polysomnografia), pri ktorej pacienti strávia noc v spánkovom laboratóriu vedia určiť, ako vyzerá spánok u daného pacienta a jeho základné životné funkcie a podľa výsledku odporúčajú ďalší postup a liečbu.


←Staršie Novšie→

Obrázky k článku:

Mikrospánok a únava

Súvisiace články

porovnanie eu umrtia graf
Porovnanie počtu úmrtí na cestách v štátoch EÚ

Ako sme na tom s úmrtnosťou pri dopravných nehodách na našich cestách v porovnaní s ostatnými členskými štátmi EÚ? Odpoveď nám dá graf, ktorý vyjadruje počet úmrtí pri dopravných nehodách v prepočte na 1 mil. obyvateľov. ... .

Celý článok

stokholm konferencia
3. globálna ministerská konferencia o bezpečnosti cestnej premávky

Vo februári tohto roka sa pod záštitou švédskeho kráľa Carla XVI. Gustava a ministra infraštruktúry Tomasa Enerotha uskutočnila v Štokholme v poradí tretia globálna ministerská konferencia o bezpečnosti cestnej premávky. Zúčastn... .

Celý článok

Fajčenie v aute
Fajčenie za volantom 6x zvyšuje riziko nehody

Fajčenie za volantom je rovanko nebezpečné ako posielanie správ z mobilu. Negatívny účinok vyfajčenej cigarety pretrváva až 12 hodín. Porušenie zákazu fajčenia pri preprave mal... .

Celý článok

VODIČI MOTOCYKLISTI MLADÍ VODIČI
SENIORI CYKLISTI CHODCI
DETI PROFESIONÁLI SPOLU

Odporúčame