Mikrospánok

Mikrospánok s meganásledkami

Cítili ste už niekedy pri šoférovaní, že vám klesajú viečka a musíte úporne bojovať o to, aby ste za volantom nezaspali? V dnešnej dobe, kedy trávime na cestách značné množstvo času a svojimi dennými aktivitami sa chtiac-nechtiac pripravujeme aj o pravidelný nočný odpočinok, sa stáva čoraz častejšie, že si do auta sadáme unavenejší, ako by bolo zdravé alebo bezpečné. Mikrospánok za volantom ako jeden z dôsledkov nášho životného tempa sa tak stáva čoraz častejšou príčinou viac alebo menej závažných dopravných nehôd. Pritom je to otázka len niekoľkých sekúnd, počas ktorých šofér stratí vedomie a počas ktorých je teda často len vecou osudu, či o pár sekúnd precitne živý a zdravý.

Príčiny mikrospánku sú rôzne. Najčastejšie sa týkajú týchto skupín šoférov: - vodiči vo veku do 25 rokov - vodiči z povolania (hlavne pri diaľkových cestách) - ľudia pracujúci na zmeny (hlavne v prípade, že sa im často striedajú denné zmeny s nočnými a teda majú výraznejšie narušený spánkový režim) - vodiči jazdiaci počas noci - vodiči s poruchami spánku

Prvé štyri skupiny rizikových vodičov môžu minimalizovať výskyt vlastného mikrospánku pomerne jednoducho. V prvom rade je to dostatočným pravidelným spánkom. Pre väčšinu ľudí to znamená aspoň 7-8 hodín spánku. V tomto smere sa však zvykneme preceňovať a doprajeme si denne menej spánku, ako potrebujeme. Avšak bez ohľadu na výhovorku, ktorou si takéto správanie odôvodníme, telo sa oklamať nedá a môže si spánok vynútiť v tom najnevhodnejšom momente. Skúmaním reakčnej doby sa u vodičov tiež zistilo, že po 17 hodinovom bdení máme podobné reakčné časy ako vodič s pol promile alkoholu v krvi. Zdá sa, že to nie je veľa, lenže táto skupina má 2x vyššie riziko dopravnej nehody ako triezvy alebo plne odpočinutý vodič. Samozrejmou prevenciou u vodičov z povolania je tiež dodržiavanie povinných prestávok po určitom čase na ceste, čo by ale nemali ostatní vodiči podceňovať. Počas dlhej cesty treba pamätať na časté prestávky, takisto je dôležité ubrať nohu z plynu a nikam sa zbytočne nenáhliť. Ak vodič cíti, že mu oťažievajú viečka, je lepšie čo najskôr na vhodnom mieste zastaviť, vyjsť z auta, prejsť sa, zacvičiť si, dať si nejaký nápoj, žuvačku alebo si jednoducho na pár minúť pospať. Toto všetko organizmus občerství.

O prevencii mikrospánku u piatej skupiny rizikových vodičov s poruchami spánku je verejnosť stále pomerne málo informovaná. Títo vodiči sami často nevedia, že majú zdravotný problém, kvôli ktorému sú na cestách ohrození. Táto téma si však určite zasluhuje samostatný článok, ktorý pre vás v najbližšej dobe pripravíme.

Spoločnosť BUONA NOTTE, spánkové laboratórium, sa zaoberá diagnostikou spánkových porúch dýchania, prejavom ktorých sú chrápanie a prestávky v dýchaní - apnoické pauzy. Malým aj veľkým pacientom poskytuje svoje služby už od roku 2003 a mnohým z nich navrátilo radosť z kvalitného a pokojného spánku.


←Staršie Novšie→
Obrázky k článku:

Mikrospánok

Súvisiace články

fajcenie v aute
Fajčenie za volantom 6x zvyšuje riziko nehody

Fajčenie za volantom je rovanko nebezpečné ako posielanie správ z mobilu. Negatívny účinok vyfajčenej cigarety pretrváva až 12 hodín. Porušenie zákazu fajčenia pri preprave mal... .

Celý článok

hmla a auto
Hmla sa hlási

Pravdepodobnosť usmrtenia pri kolízii za hmly je takmer 3krát vyššia než pri priemernej nehode Za hmly vnímajú motoristi svoju rýchlosť ako výrazne nižšiu, než zodpovedá skut... .

Celý článok

Týždeň bezpečnosti na cestách
Týždeň bezpečnosti na cestách

Tretí týždeň bezpečnosti na cestách, ktorý vyhlásila OSN v rámci Dekády OSN na zvýšenie bezpečnosti na cestách (2010-2020) je venovaný deťom. Pod heslom Chráňme... .

Celý článok

VODIČI MOTOCYKLISTI MLADÍ VODIČI
SENIORI CYKLISTI CHODCI
DETI PROFESIONÁLI SPOLU
Odporúčame