Príprava vozidla na bezpečnú jazdu

príprava vozidla v servise

Naučiť sa ako jazdiť bezpečne je potrebná zručnosť. Nezabúdajme však, že k bezpečnému vodičovi patrí neodmysliteľne aj bezpečné vozidlo. Poradíme Vám pár trikov ako dbať na dobrú kondíciu svojho vozidla a hlavne ako sa ubezpečiť, že Vás v nebezpečných situáciách nesklame.

1. Kontrola oleja v motore

Snáď najzákladnejší krok v údržbe vozidla. Motor ako zdroj pohonu, ktorý pracuje každý kilometer v rôznych otáčkach potrebuje byť dobre mazaný, aby nedochádzalo k opotrebeniu jeho dielov. Kontrolovať by sme mali hladinu, ktorá je lepšie ak bude vždy bližšie k hornej ryske než k spodnej. Nezabúdajme na pravidelnú výmenu. Keď sa nám vo vozidle rozsvieti kontrolka hladiny olej je najvyšší čas – kontrolka reaguje až keď je hladina pod minimálnou hodnotou. Odporúčanie: kontrola oleja min. 2x mesačne, pred dlhou jazdou vždy

2. Výmena ozubeného remeňa

Problém ozubeného remeňa je v tom, že výrobca udáva interval na výmenu, ale ak sa náhodou roztrhne skôr náklady na opravu sa vymáhať skoro nikdy nedajú. Výnimkou je len nové vozidlo v záruke, kde za to zodpovedá pravidelný servis. Preto dbajte na to aby ste ozubený remeň menili najneskôr v predpísaný interval. Odporúčanie: pravidelne skúšať, dodržiavať intervaly výmeny

3. Pneumatiky

Rozdelenie: letné a zimné. Letné pneumatiky by mali mať podľa zákona výšku dezénu minimálne 1,6mm. Ak kúpite nové pneumatiky dezén sa pohybuje okolo 9 až 10 mm. Odporúčame používať pneumatiky do minimálnej výšky dezénu 2 mm aj to by som pri daždi keď sa na ceste vytvára vodná hladina pokladal za málo dostatočné. Zimné pneumatiky by mali mať minimálny dezén 4 mm aby pracovali aj na zasneženom povrchu dobre. Ako zistíme, že je pneumatika netesná? Aj skúsený vodič spozoruje pomaly unikajúci vzduch až keď je neskoro. Pri nízkom tlaku sa pneumatiky pri vysokých rýchlostiach na diaľnici silno zahrievajú. Hrozí až odtrhnutie bočnice, či behúňa, čo môže viesť až k fatálnej nehode. Odporúčanie: kontrolovať dezén aspoň každé 3 mesiace a tlak aspoň 2x mesačne

4. Krátke jazdy a rýchle vypínanie motora

Vyvarujte sa krátkym jazdám. Studený štart nezvyšuje len opotrebovanie motora, ale pri krátkych jazdách sa olej nezohreje na prevádzkovú teplotu a zhromaždí sa v ňom palivo a kondenzát. Opačný prípad je dlhá a rýchla jazda, ktorá motor zahreje a tu pozor na auto, ktoré má turbo. Turbo sa zohrieva na oveľa väčšiu teplotu ako motor a ak idete napríklad po diaľnici a zastavíte sa na čerpacej stanici, nemali by ste motor hneď vypnúť, mali by ste ho nechať v kľude bežať aspoň 1 minútu aby sa turbo vychadilo. Inak Vám po čase stúpne spotreba oleja v motore a hrozí pokazenie turba. Odporúčanie: pri krátkych jazdách meniť olej častejšie, pri dlhých nechať motor vychladiť

5. Trpezlivé radenie

Neustále držanie nohy na spojkovom pedále nepomáha vozidlu, naopak zvyšuje opotrebenie spojkového obloženia. Následky sa prejavujú tak, že pri radení dochádza k trhaniu, je počuť škrípanie a praskanie. Výsledok takéhoto štýlu vedenia vozidla je, že spojka nevydrží ani 15 000km, hoci stavaná na 200 000km a opotrebenie prevodovky je extrémne vysoké, čo môže viesť k jej poškodeniu. Odporúčanie: Kludne a bez zhodu vytláčať spojkový pedál, nestáť na ňom a plynulo radiť.


←Staršie Novšie→

Obrázky k článku:

príprava vozidla v servise

Súvisiace články

Projekt pásy simulátor
Pripútajte sa!

Na záver letných prázdnin BECEP Ministerstva dopravy a výstavby SR, Policajný zbor SR a Autoklub Slovakia Assistance zorganizovali preventívnu akciu zameranú na používanie bezpečnostných pásov vo vozidle. Vodiči si na simulátore nár... .

Celý článok

Vodič roka 2019
Začali sme hľadať vodiča roka 2019!

BECEP, Centrum bezpečnej jazdy SLOVAKIA RING, OPEL a časopis AUTO MAGAZIN v spolupráci s Prezídiom Policajného zboru, Zelenou vlnou RTVS, záchrannou službou FALCK a ďalšími partnermi vyhlasujú aj... .

Celý článok

Milan Troška
Rýchlosť 30 v obci a 70 mimo obce?

Odporúčanie OECD pre všetky členské štáty EU znie: znížiť rýchlosť v obci z 50 km/h na 30 km/h a mimo obce z 90 km/h na 70 km/h. Odporúčaním sa Ministerstvo dopravy a výstavby SR podrobne zaoberalo, nakoľko hlavným dôvodom sa uvád... .

Celý článok

VODIČI MOTOCYKLISTI MLADÍ VODIČI
SENIORI CYKLISTI CHODCI
DETI PROFESIONÁLI SPOLU

Odporúčame