ZÁKON Č. 8/2009 Z.z. o CESTNEJ PREMÁVKE prikazuje:
Cyklistom § 55:
nesmú počas jazdy viesť psa ani iné zviera
musia mať na sebe za zníženej viditeľnosti reflexné prvky
sú povinní chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou (15- a viacroční len mimo obce)
Korčuliarom a skejtbordistom: § 52 ods.5 a 6, § 55 ods.7:
sú povinní použiť príslušnú, dopravnou značkou pre nich určenú, cestičku
na chodníku smú jazdiť len po pravej strane a nesmú ohroziť ostatné osoby
môžu použiť aj cestičku pre cyklistov, ak ich tým neobmedzia ani neohrozia
BECEP ODPORÚČA:
Bicykel - Ak si neoblečiete reflexnú vestu, používajte aspoň reflexné pásky na ľavej ruke a nohe. Jazdite s prilbou a nešetrite na jej kvalite – chráni váš život.
Kolieskové korčule a skejtbord - Korčuliar a skejtbordista sa pohybuje po chodníku a po cestičke pre cyklistov VŽDY VPRAVO a svojou jazdou NESMIE OHROZIŤ ostatných!
Porozumieť významu a účelu používania cyklistických prilieb, znamená porozumieť javom, ktoré spôsobujú zranenia hlavy. Ide hlavne o dva typy zranení hlavy, ktoré sú spôsobené prudkou zmenou rýchlosti alebo nárazom na pevnú prekážku. Počas dopravnej kolízie cyklistu a iného, často motorizovaného účastníka premávky, dochádza k vymršteniu cyklistu z bicykla. Pri čelnej kolízii je prekážkou práve predná časť vozidla, čím dochádza k prudkému nárazu hlavy a celého tela na teleso niekoľkonásobne ťažšie a tým aj stabilnejšie. Mozog však vplyvom zotrvačnej energie narazí na lebečnú kosť, čo môže zapríčiniť závažné zranenie alebo dokonca i smrť.
Prilba zmierňuje následky zranení u motocyklistov a cyklistov tým, že je bariérou medzi hlavou a pevnou prekážkou pri náraze. Pomáha troma spôsobmi:
- materiál vo vnútri prilby absorbuje časť nárazovej sily, takže mozog naráža na lebečnú kosť s menšou zotrvačnou energiou
- sily uvoľnené pri náraze sa vďaka povrchu prilby rozptýlia na väčšiu plochu s menšou intenzitou,
slúži ako mechanická bariéra pri náraze hlavy na pevnú prekážku
- porovnaním počtu zranení hlavy a mozgu spôsobených cyklistom pri dopravnej nehode, so zraneniami inej povahy sa zistilo, že používanie prilby znižuje riziko zranenia hlavy o 69 %. Zranenie hlavy je široký pojem pre zranenia lebky, mozgu a tváre, ktoré je možné zmierniť u všetkých vekových skupín použitím cyklistických prilieb.
Odporúčame
- Porovnanie počtu úmrtí na cestách v štátoch EÚ
- 3. globálna ministerská konferencia o bezpečnosti cestnej premávky
- Deň zodpovednosti 2019
- Deň zodpovednosti 2018
- Deň zodpovednosti na slovenských cestách
- Fajčenie za volantom 6x zvyšuje riziko nehody
- Súťaž Európskej charty
- Hmla sa hlási
- Európski odborníci na bezpečnosť cestnej premávky sa stretli v Bratislave
- Kam volať a ako komunikovať so záchrannou službou?
- Vyhodnotenie dopravnej nehodovosti za rok 2015
- Európska noc výskumníkov 2015
- Týždeň bezpečnosti na cestách
- Stredoškoláci v súťaži Innovation Camp navrhli pre Bratislavu nadzemnú komunikáciu
- Cestná konferencia 2015
- MOTOCYKEL 2015
- Cestárske kariérne dni 2015
- Seminár „IZS a Centra bezpeční jízdy“
- 5 rokov Zelenej vlny RTVS: ocenení aktívni Zelení anjeli a nová mobilná aplikácia.
- Nárast nehodovosti
- Noc výskumníkov 2017
- Vidieť a byť videný 2016
- Deň bezpečnosti s Granviou
- Becep na dňoch polície
- Vidieť a byť videný
- Bezpečnosť na festivaloch
- Pozor, červená!
- Deň zodpovednosti 2015
- Vedomosti o doprave = bezpečnosť na cestách
- Ospalý vodič je súčasťou viac ako pätiny smrteľných dopravných nehôd
- Deň otvorených dverí spoločnosti Arriva
- 20. ročník Novodubnického maratónu
- Festivalové leto spestrené BECEPom
- Zodpovednosť vodičov i cyklistov v centre pozornosti slovenských pivovarníkov
- Miro Jaroš pokrstil knihu za asistencie Polície
- Bezpečnostná billboardová kampaň
- Videoklip o bezpečnosti na cestách
- Cestný bezpečnostný audit
- Autosalon Incheba 2013
- TK k novele zákona