ESP je jednoznačný pomocník!

ESP systém - šmyk vozidla
Elektronická Kontrola Stability Vozidla ESP

Systém elektronickej stabilizácie podvozku, vo väčšine vozidiel nazývané ESP poznáme už niekoľko rokov. Je to asi najlepší elektronický systém, ktorý vo vozidle môžete mať! Pomáha vodičom pri udržaní kontroly nad vozidlom a zamedzuje kolíziám počas výnimočných dopravných manévrov. Krízové situácie, akými sú prudká zmena smeru jazdy alebo náhle brzdenie, sú vďaka ESP technológii vodičom lepšie zvládnuté. ESP je vlastne rozšírená verzia ABS technológie, ktorá obsahuje senzory rýchlosti a umožňuje nezávislé brzdenie každého z kolies. Okrem toho má senzory, ktoré zaznamenajú, ak vozidlo smeruje iným smerom, ako vodič zamýšľal (uhol natočenia volanta). Použitím bŕzd na jednom alebo viacerých kolesách sa snaží dostať vozidlo opäť pod kontrolu vodiča.

ESP sa aktivuje automaticky, ako náhle zariadenie rozpozná zmenu, ktorá by mohla viesť ku kolízii a môžeme len zdôrazniť, že EPS je schopný reagovať až 140x za sekundu, teda pri rýchlosti 100 km/h dokáže pomáhať vodičovi každých cca 20 cm jazdy. Dobre oddýchnutý vodič má za volantom reakčný čas okolo 1 sekundy, čo pri rýchlosti 100 km/h znamená možnú reakciu každých 29 metrov. Samozrejme, táto technológia nie je všemohúca a vodič by mal prispôsobiť rýchlosť okolitým podmienkam. Platí to najmä na mokrej vozovke, kedy je schopnosť kolies znížiť rýchlosť obmedzená. Efektívnosť ESP je znižovaná nežiaducim stavom pneumatík, pretože závisí na trení medzi kolesami a vozovkou. Použitie ESP nevyžaduje žiadne špeciálne znalosti a zručnosť vodiča pri vedení vozidla.

Technológia ESP sa osvedčila hlavne pri znižovaní dopravnej nehodovosti spôsobenej jedným vozidlom. Kolízie, akými sú vybehnutie z vozovky, prevrátenie a nárazy do objektov sa vďaka ESP podstatne znížili. Tento typ dopravných nehôd je príznačný pre diaľnice s množstvom manévrov, ktoré vodič realizuje na cestách s mokrou vozovkou. Zahraničné štúdie zistili, že zavedenie ESP do nových vozidiel znižuje počet smrteľných dopravných nehôd, samostatných vozidiel o 30 až 40 %. U športových vozidiel (SUV) to bolo dokonca 67 %.

Výrobcovia automobilov používajú túto technológiu vo svojich vozidlách pod rôznymi názvami, pričom rozdiel je iba v rýchlosti aktivácie systému (odozvy).

Electronic Stability Program (ESP) – Audi, Mercedes, Saab, Volkswagen, Ford, Seat, Škoda,
Dynamic Stability Control (DSC) – BMW, Land Rover, Jaguar
AdvanceTrac – Ford, Lincoln, Mercury
Vehicle Dynamic Control (VDC) – Subaru, Nissan
Vehicle Stability/Skid Control (VSC) – Toyota, Lexus
Vehicle Stability Assist (VSA) – Acura, Honda
Dynamic Stability Traction Control (DSTC) – Volvo
Porsche Stability Managament (PSM) – Porsche

Od roku 2014 sa zjednotí názvoslovie pre tento stabilizačný systém tak ako je to jednotne u ABS, tak budú všetky automobilky používať označenie ESC (Electronic Stability Control)

←Staršie Novšie→

Obrázky k článku:

ESP systém - šmyk vozidla


ESP systém - šmyk vozidla


ESP systém - šmyk vozidla


ESP systém - šmyk vozidla

Súvisiace články

Projekt pásy simulátor
Pripútajte sa!

Na záver letných prázdnin BECEP Ministerstva dopravy a výstavby SR, Policajný zbor SR a Autoklub Slovakia Assistance zorganizovali preventívnu akciu zameranú na používanie bezpečnostných pásov vo vozidle. Vodiči si na simulátore nár... .

Celý článok

Vodič roka 2019
Začali sme hľadať vodiča roka 2019!

BECEP, Centrum bezpečnej jazdy SLOVAKIA RING, OPEL a časopis AUTO MAGAZIN v spolupráci s Prezídiom Policajného zboru, Zelenou vlnou RTVS, záchrannou službou FALCK a ďalšími partnermi vyhlasujú aj... .

Celý článok

Milan Troška
Rýchlosť 30 v obci a 70 mimo obce?

Odporúčanie OECD pre všetky členské štáty EU znie: znížiť rýchlosť v obci z 50 km/h na 30 km/h a mimo obce z 90 km/h na 70 km/h. Odporúčaním sa Ministerstvo dopravy a výstavby SR podrobne zaoberalo, nakoľko hlavným dôvodom sa uvád... .

Celý článok

VODIČI MOTOCYKLISTI MLADÍ VODIČI
SENIORI CYKLISTI CHODCI
DETI PROFESIONÁLI SPOLU

Odporúčame