V dňoch 24-25.marec 2015 sa v Bratislave, Hotel DoubleTree by Hilton uskutočnila celoštátna konferencia Slovenskej cestnej spoločnosti. Témami konferencie boli: 1, Financovanie a výstavba cestnej infraštruktúry, cestné hospodárstvo a legislatíva 2, Správa, prevádzka a údržba cestných komunikácií 3, Dopravné inžinierstvo 4, Bezpečnosť cestnej premávky Vedúci oddelenia Becep MDVRR SR Ing. Milan Troška viedol blok o Bezpečnosti cestnej premávky, ktorého cieľom bolo poukázať na vývoj nehodovosti na Slovensku. V spolupráci s prezídiom policajného zboru, odboru dopravnej polície boli vytvorené štatistické údaje k vývoju dopravnej nehodovosti za roky 2013 a 2014 rozdelené podľa veku.
Tabuľka1: Usmrtení účastníci dopravných nehôd
Tabuľka2: Usmrtení a zranení (ľahko i ťažko) účastníci dopravných nehôd
Tabuľka3: Usmrtení vodiči dopravných nehôd
Tabuľka4: Usmrtení a zranení (ľahko i ťažko) účastníci dopravných nehôd
Z uvedených údajov jednoznačne vyplýva, že "mladí" vodiči vo veku 18-29 rokov predstavujú najrizikovejšiu skupinu účastníkov cestnej premávky a rovnako vodiči v tejto vekovej skupine sú zastúpení s najväčším čislom v kategórií dopravných nehôd so zraneniami s následkom smrti.
Medzi najčastejšie príčiny zvýšenej nehodovosti "mladých" vodičov patria:
- málo skúseností v tejto vekovej skupine
- spozorovanie hroziaceho nebezpečenstva
- posúdenie miery rizika
- výber akcií pre odvrátenie nebezpečenstva
- realizácia zvolenej akcie
- vyššie mentálne zaťaženie a tým menšia miera sústredenia
- predvádzanie sa v spoločnosti rovesníkov
- veľmi časté používanie mobilných telefónov
- prehnané sebavedomie o bezpečnom vedení vozidla
- uvoľnenie emócií počas vedenia vozidla
- hľadanie senzácií a súťaženie
- nadmerné prejavy agresivity
- nepoužívanie bezpečnostných pásov
Najúčinnejším opatrením, ktorým možno znížiť nehodovosť v tejto skupine vodičov je zvýšiť kvalitu výcviku žiadateľov o vodičské oprávnenie. Strategickým cieľom by malo byť vytvorenie systémov zmeny v celom procese prípravy vodiča do cestnej premávky.
V zahraničí sa osvedčil 4 krokový systém:
- povinná účasť detí na detskom dopravnom ihrisku
- na stredných školách sa osvedčil model psychologickej prípravy budúcich žiadateľov o vodičské oprávnenie
- účasť v autoškole a získanie vodičského oprávnenia
- praktický tréning v centre bezpečnej jazdy spojený s nácvikom predchádzania vzniku krízových situácií
Veríme, že sa aj Slovensko časom dostane k aplikácií podobných systematických krokov do procesu prípravy vodičov, ktorých cieľom je zníženie počtu dopravných nehôd s následkom smrti.