bezpecnostne pasy 01

Bezpečnostné pásy

Použitie bezpečnostných pásov patrí medzi tradičné opatrenie cestnej bezpečnosti, ktoré vysokou mierou zvyšuje bezpečnosť vodičov počas jazdy. Účelom zádržného systému je chrániť pasažierov na predných a zadných sedadlách vozidla pred vážnymi, a smrteľnými úrazmi, ktoré sú spôsobené nárazom alebo prudkým zabrzdením. Použitie bezpečnostných pásov na predných sedadlách zvyšuje pravdepodobnosť prežitia vyššie než je tomu na zadných sedadlách. Je to spôsobené skutočnosťou, že zadné sedadlá sú umiestnené v bezpečnejšom prostredí. Na viac je zistené, že bezpečnostné pásy sú účinnejším prostriedkom ochrany u smrteľných dopravných nehôd, než u zrážok s následkami vážneho zranenia.

Smrteľné zranenia pri dopravných nehodách sú úzko späté so zraneniami hlavy alebo vnútorným poranením hrudníka. Použitím sedadlových pásov sa zmierňujú sily uvoľnené pri zrážke s iným vozidlom alebo pevnou prekážkou. Je treba mať však na pamäti, že pri vyšších rýchlostiach klesá účinnosť bezpečnostných pásov. Naopak pri nižších rýchlostiach sú vynikajúcim bezpečnostným prvkom, ktorý sa veľakrát osvedčil hlavne pri jazde v obci.

Nato, aby boli vodiči vozidiel chránení týmto základným bezpečnostným prvkom je potrebné aj jeho správne použitie. Je dôležité, aby bezpečnostné pásy dostatočne obopínali nielen trup ale aj panvu. Spodný pás by mal byť tak nízko nad nohami, aby nezasahoval do oblasti žalúdka. Diagonálna časť vedená cez ramená mimo hrtanu a zmierňuje nárazy spôsobené zotrvačnou silou pri náraze. Príliš voľný pás môže zapríčiniť vymrštenie hornej časti tela viac dopredu, a to znamená zvýšenie rizika z možného poranenia hornej časti tela. Správne utiahnutie je vlastne kompromisom medzi bezpečnosťou a pohodlím za jazdy.

Tehotné ženy často váhajú s použitím bezpečnostného pásu, avšak jeho nasadenie podľa vyššie spomenutých podmienok poskytuje jednak žene ako aj plodu zvýšenú bezpečnosť pri prudkej zmene rýchlosti. Preto by mali aj tehotné ženy bezpečnostný pás používať a nevystavovať sa tak zvýšenému riziku potratu pri dopravnej nehode.

V praxi sa taktiež osvedčilo zariadenie upozorňujúce pasažierov vo vozidle, že nemajú nasadený bezpečnostný pás. Ignorovanie nepríjemného tónu i na krátku vzdialenosť sa nemusí vždy skončiť šťastne.


←Staršie Novšie→
Obrázky k článku:

bezpecnostne pasy 01


bezpecnostne pasy 02

Súvisiace články

30 a 70 v SR.jpg
Rýchlosť 30 v obci a 70 mimo obce?

Odporúčanie OECD pre všetky členské štáty EU znie: znížiť rýchlosť v obci z 50 km/h na 30 km/h a mimo obce z 90 km/h na 70 km/h. Odporúčaním sa Ministerstvo dopravy a výstavby SR podrobne zaoberalo, nakoľko hlavným dôvodom sa uvád... .

Celý článok

Vodic roka 2018
Hľadá sa vodič roka 2018

Becep v spolupráci s Centrom bezpečnej jazdy SLOVAKIA RING a časopisom AUTO MAGAZIN vyhlasujú aj tento rok celoslovenskú súťaž VODIČ ROKA 2018. Predchádzajúce ročníky považujeme za... .

Celý článok

Vodic roka 2017
Hľadá sa vodič roka 2017

Becep je partnerom celoslovenskej súťaže VODIČ ROKA. Aj tento rok hľadáme šikovných a vzdelaných vodičov, ktorí si chcú svoje vedomosti a zručnosti preveriť v praxi. Neváhajte... .

Celý článok

VODIČI MOTOCYKLISTI MLADÍ VODIČI
SENIORI CYKLISTI CHODCI
DETI PROFESIONÁLI SPOLU
Odporúčame