ESP system 01

ESP je jednoznačný pomocník!

Elektronická Kontrola Stability Vozidla ESP

Systém elektronickej stabilizácie podvozku, vo väčšine vozidiel nazývané ESP poznáme už niekoľko rokov. Je to asi najlepší elektronický systém, ktorý vo vozidle môžete mať! Pomáha vodičom pri udržaní kontroly nad vozidlom a zamedzuje kolíziám počas výnimočných dopravných manévrov. Krízové situácie, akými sú prudká zmena smeru jazdy alebo náhle brzdenie, sú vďaka ESP technológii vodičom lepšie zvládnuté. ESP je vlastne rozšírená verzia ABS technológie, ktorá obsahuje senzory rýchlosti a umožňuje nezávislé brzdenie každého z kolies. Okrem toho má senzory, ktoré zaznamenajú, ak vozidlo smeruje iným smerom, ako vodič zamýšľal (uhol natočenia volanta). Použitím bŕzd na jednom alebo viacerých kolesách sa snaží dostať vozidlo opäť pod kontrolu vodiča.

ESP sa aktivuje automaticky, ako náhle zariadenie rozpozná zmenu, ktorá by mohla viesť ku kolízii a môžeme len zdôrazniť, že EPS je schopný reagovať až 140x za sekundu, teda pri rýchlosti 100 km/h dokáže pomáhať vodičovi každých cca 20 cm jazdy. Dobre oddýchnutý vodič má za volantom reakčný čas okolo 1 sekundy, čo pri rýchlosti 100 km/h znamená možnú reakciu každých 29 metrov. Samozrejme, táto technológia nie je všemohúca a vodič by mal prispôsobiť rýchlosť okolitým podmienkam. Platí to najmä na mokrej vozovke, kedy je schopnosť kolies znížiť rýchlosť obmedzená. Efektívnosť ESP je znižovaná nežiaducim stavom pneumatík, pretože závisí na trení medzi kolesami a vozovkou. Použitie ESP nevyžaduje žiadne špeciálne znalosti a zručnosť vodiča pri vedení vozidla.

Technológia ESP sa osvedčila hlavne pri znižovaní dopravnej nehodovosti spôsobenej jedným vozidlom. Kolízie, akými sú vybehnutie z vozovky, prevrátenie a nárazy do objektov sa vďaka ESP podstatne znížili. Tento typ dopravných nehôd je príznačný pre diaľnice s množstvom manévrov, ktoré vodič realizuje na cestách s mokrou vozovkou. Zahraničné štúdie zistili, že zavedenie ESP do nových vozidiel znižuje počet smrteľných dopravných nehôd, samostatných vozidiel o 30 až 40 %. U športových vozidiel (SUV) to bolo dokonca 67 %.

Výrobcovia automobilov používajú túto technológiu vo svojich vozidlách pod rôznymi názvami, pričom rozdiel je iba v rýchlosti aktivácie systému (odozvy).

Electronic Stability Program (ESP) – Audi, Mercedes, Saab, Volkswagen, Ford, Seat, Škoda,
Dynamic Stability Control (DSC) – BMW, Land Rover, Jaguar
AdvanceTrac – Ford, Lincoln, Mercury
Vehicle Dynamic Control (VDC) – Subaru, Nissan
Vehicle Stability/Skid Control (VSC) – Toyota, Lexus
Vehicle Stability Assist (VSA) – Acura, Honda
Dynamic Stability Traction Control (DSTC) – Volvo
Porsche Stability Managament (PSM) – Porsche

Od roku 2014 sa zjednotí názvoslovie pre tento stabilizačný systém tak ako je to jednotne u ABS, tak budú všetky automobilky používať označenie ESC (Electronic Stability Control)

←Staršie Novšie→
Obrázky k článku:

ESP system 01


ESP system 01


ESP system 03


ESP system 04

Súvisiace články

Vodic roka 2017
Hľadá sa vodič roka 2017

Becep je partnerom celoslovenskej súťaže VODIČ ROKA. Aj tento rok hľadáme šikovných a vzdelaných vodičov, ktorí si chcú svoje vedomosti a zručnosti preveriť v praxi. Neváhajte... .

Celý článok

Workshop Praha 2015
Medzinárodný Workshop Praha

V novembri sa v Prahe uskutočnil medzinárodný Workshop o centrách bezpečnej jazdy na ktorom diskutovali zástupcovia krajín Čiech, Slovenska, Rakúska, Maďarska, Poľska, Nemecka a Litvy. Diskutovalo sa o význame povinného vzdelávania rôz... .

Celý článok

Eco soferovanie
Konferencia o ekošoférovaní

Centrum pre trvaloudržateľné alternatívy - CEPTA Vás pozýva na konferenciu: EKOŠOFÉROVANÍM K ČISTEJŠIEMU OVZDUŠIU NIE LEN NA SLOVENSKU, ktorá sa uskutoční dňa 10. septembra 2015 v Hoteli LUX, Banská Bystrica. Čo je to ekošofér... .

Celý článok

VODIČI MOTOCYKLISTI MLADÍ VODIČI
SENIORI CYKLISTI CHODCI
DETI PROFESIONÁLI SPOLU
Odporúčame