fajcenie v aute

Fajčenie za volantom 6x zvyšuje riziko nehody

Fajčenie za volantom je rovanko nebezpečné ako posielanie správ z mobilu. Negatívny účinok vyfajčenej cigarety pretrváva až 12 hodín. Porušenie zákazu fajčenia pri preprave malých detí v zahraničí môže stáť niekoľko stoviek eur.

 Vyfajčenie jednej cigarety v stojacom vozidle vytvorí v ňom plynovú komoru. Koncentrácia škodlivých látok vo vzduchu bude až 11x vyššia než v priemernom bare. Ani v idúcom vozidle to nebude oveľa lepšie. Množstvo śkodlivých látok bude aj tak 7 vyšší. Niektorí vodiči vidia riešenie v otvorení svojho okienka a vysunutie horiacej cigarety von z auta. Ani tak sa nevyhnú tomu, že koncentrácia škodlivých látok vo vzduchu bude o dve triny horšia než vo fajčiacej reštaurácií.


Fajčenie za volantom môže byť nebezpečnejšie než používanie mobilu

 

 

Aspoň to tvrdia odborníci - predstavitelia austrálskeho tabakového priemyslu. Ovládanie cigarety spôsobuje veľa nežiadúcich faktorov, ktoré rozptyľujú vodiča. Niekedy už len nahmatanie krabičky a vytiahnutie tabakovej pochúťky je spojené s výkonom hodným ekamotéra. Nasleduje hľadanie zapaľovača, škrtnutie... A ani potom nie je žiaľ šoférovanie bezpečné. Pravda je taká, že také ovládanie volantu jednou rukov sa môže poriadne vypomstiť, napríklad pri zvládaní nečakanej krízovej situácie. A to nehovoríme o chvíľach, keď vodičovi vletí do oka rozžhavený popol z jeho vlastnej cigarety. "Fajčiarsky rituál za volantom môže byť nebezpečný ako odosielanie textovej správy z mobilného telefónu. Tým pádom je spojený so 6 násobným nárastom rizika havárie oproti motorizovanému kolegovi nepodliehajúceho fajčiarským chúťkam. Pravidelní fajčiari naviac čelia dvojnásobnému riziku usmrtenia na následky komplikácií pri liečení zranení utrpených pri prípadnej nehode"   


Podľa svetovej zdravotníckej organizácie obsahuje cigaretový dym viac než 4000 zlúčenín, vo viac než 50 prípadoch sa jedná o preukázateľné karcinogény. Veľkým nebezpečenstvom je pre náruživých fajčiarov oxid uholnatý. Jeho negatívny vplyv na šoférsky výkon môže byť enormný. Pevne sa viaže na červené krvné farbivo hemoglobin (za vzniku tzv: karboxyhemoglobinu) a to zhruba 230x silnejšie než kyslík. Postihnuté červené krvinky strácajú schopnosť prepravovať po tele kyslík. Nefajčiari majú vo svojom tele hladinu karboxyhemoglobinu vo výške cca 05-1,5 percenta. V prípade chronických fajčiarov to je však 5-10 percent, u tých najnáruživejších to môže byť až 15 percent. Pritom pri hladine nad 5 percent dochádza k bolestiam hlavy, nevoľnosti či k závratiam. Naviac negatívny vplyv vyfajčenej cigarety pretrváva až 12 hodín.


V prítomnosti fajčiaceho vodiča však trpia aj pasívny fajčiari. Akútnymi príznakmi pasívenho fajčenia bývajú podráždenie očí a hrdla. kašel, bolesti hlavy, únava, závrate a nevoľnosť. U astmatikov môže byť vyvolaný záchvat. Pri dlhodobom vystavení cigaretovému dymu sa pasívny fajčiari vystavujú zvýšenému riziku ochorenia rakoviny pľúc alebo chronickou pľúcnou chorobou. Pokiaľ sa jedná o riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb, pasívny fajčiari sú na tom ako ľahšie aktívny fajčiari.

 

Pozor na zákaz fajčenia pri preprave detí v zahraničí

 Obzvlášť citlivé na vdychovanie cigaretového dymu sú malé deti. Vo zvýšenej miere sa u nich prejavuje riziko vzniku syndromu náhleho úmrtia dieťaťa, zápalu stredného ucha, astmy a ďalších ochorení dýchacích ciest. "U detí, ktoré sú pri preprave pravidelne vystavované cigaretovému dymu, hrozí v porovnaní s ich rovesníkmi prepravovanými bez doprovodu cigaretového dymu až 6x vyššia pravdepodobnosť, že sa sami v budúcnosti stanú aktívnymi fajčiarmi"


Neprekvapí fakt, že veľa krajín sprísnilo svoje opatrenia v podobe zákazu fajčenia pri preprave detí či mladistvých. Taliansko zakazuje fajčenie nie len pri preprave detí ale aj pri preprave tehotných žien. V Anglicku a Walesu nemôže fajčiť vodič ani nikto z cestujúcich pri preprave osoby mladšej než 18 rokov. (fajčenie je zakázané dokonca aj v stojacom vozidle s otvorenými dverami). Podobne je to aj v Škótsku. Vodiči si za volantom pri preprave detí nezafajčia ani v Írsku. Na Cypruse je zakázané fajčiť pri preprave osôb vo veku do 16 rokov, vo Francúzsku do veku 12 rokov. Na Malte nesmú fajčiť vodič ani spolujazdci (a to vrátane elektronických cigariet) pri preprave detí mladších než 16 rokov. Výška finančného postihu môže byť nepríjemne vysoká. V Škótsku sa jedná o 1000 libier, v Taliansku až 650 eur, Írski policajti "ocenia" porušenie zákona čiastkou vo výške 100 eur, na Cypruse bude treba siahnúť do peňaženky pre 85 eur a vo Francúzsku po 68 eur. Ich kolegovia na Malte sa (zatiaľ) uspokoja s 50 eurami. Na zákaz fajčenia v aute v prítomnosti detí či mladistvých je dobré pamätať aj pri cestách mimo Eúrópsku úniu. Jedná sa o niekoľko štátov v rámci USA, Austráliu, Juhoafrickú republiku, Bahrajn, Katar či spojené arabské emiráty. 


Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

 


←Staršie
Obrázky k článku:

fajcenie v aute

Súvisiace články

hmla a auto
Hmla sa hlási

Pravdepodobnosť usmrtenia pri kolízii za hmly je takmer 3krát vyššia než pri priemernej nehode Za hmly vnímajú motoristi svoju rýchlosť ako výrazne nižšiu, než zodpovedá skut... .

Celý článok

Týždeň bezpečnosti na cestách
Týždeň bezpečnosti na cestách

Tretí týždeň bezpečnosti na cestách, ktorý vyhlásila OSN v rámci Dekády OSN na zvýšenie bezpečnosti na cestách (2010-2020) je venovaný deťom. Pod heslom Chráňme... .

Celý článok

Cestná konferencia 2015

V dňoch 24-25.marec 2015 sa v Bratislave, Hotel DoubleTree by Hilton uskutočnila celoštátna konferencia Slovenskej cestnej spoločnosti. Témami konferencie boli: 1, Financovanie a výstavba cestnej infraštrukt... .

Celý článok

VODIČI MOTOCYKLISTI MLADÍ VODIČI
SENIORI CYKLISTI CHODCI
DETI PROFESIONÁLI SPOLU
Odporúčame