Cestná konferencia 2015

V dňoch 24-25.marec 2015 sa v Bratislave, Hotel DoubleTree by Hilton uskutočnila celoštátna konferencia Slovenskej cestnej spoločnosti. Témami konferencie boli: 1, Financovanie a výstavba cestnej infraštruktúry, cestné hospodárstvo a legislatíva 2, Správa, prevádzka a údržba cestných komunikácií 3, Dopravné inžinierstvo 4, Bezpečnosť cestnej premávky Vedúci oddelenia Becep MDVRR SR Ing. Milan Troška viedol blok o Bezpečnosti cestnej premávky, ktorého cieľom bolo poukázať na vývoj nehodovosti na Slovensku. V spolupráci s prezídiom policajného zboru, odboru dopravnej polície boli vytvorené štatistické údaje k vývoju dopravnej nehodovosti za roky 2013 a 2014 rozdelené podľa veku.

Tabuľka1: Usmrtení účastníci dopravných nehôd

 

Tabuľka2: Usmrtení a zranení (ľahko i ťažko) účastníci dopravných nehôd

 

Tabuľka3: Usmrtení vodiči dopravných nehôd

 

Tabuľka4: Usmrtení a zranení (ľahko i ťažko) účastníci dopravných nehôd

 

Z uvedených údajov jednoznačne vyplýva, že "mladí" vodiči vo veku 18-29 rokov predstavujú najrizikovejšiu skupinu účastníkov cestnej premávky a rovnako vodiči v tejto vekovej skupine sú zastúpení s najväčším čislom v kategórií dopravných nehôd so zraneniami s následkom smrti. 

Medzi najčastejšie príčiny zvýšenej nehodovosti "mladých" vodičov patria:

  • málo skúseností v tejto vekovej skupine
    • spozorovanie hroziaceho nebezpečenstva
    • posúdenie miery rizika
    • výber akcií pre odvrátenie nebezpečenstva
    • realizácia zvolenej akcie
  • vyššie mentálne zaťaženie a tým menšia miera sústredenia
    • predvádzanie sa v spoločnosti rovesníkov
    • veľmi časté používanie mobilných telefónov
    • prehnané sebavedomie o bezpečnom vedení vozidla
  • uvoľnenie emócií počas vedenia vozidla 
    • hľadanie senzácií a súťaženie
    • nadmerné prejavy agresivity
    • nepoužívanie bezpečnostných pásov

 

Najúčinnejším opatrením, ktorým možno znížiť nehodovosť v tejto skupine vodičov je zvýšiť kvalitu výcviku žiadateľov o vodičské oprávnenie. Strategickým cieľom by malo byť vytvorenie systémov zmeny v celom procese prípravy vodiča do cestnej premávky.

V zahraničí sa osvedčil 4 krokový systém:

  • povinná účasť detí na detskom dopravnom ihrisku 
  • na stredných školách sa osvedčil model psychologickej prípravy budúcich žiadateľov o vodičské oprávnenie 
  • účasť v autoškole a získanie vodičského oprávnenia
  • praktický tréning v centre bezpečnej jazdy spojený s nácvikom predchádzania vzniku krízových situácií

Veríme, že sa aj Slovensko časom dostane k aplikácií podobných systematických krokov do procesu prípravy vodičov, ktorých cieľom je zníženie počtu dopravných nehôd s následkom smrti.


←Staršie Novšie→
Obrázky k článku:











Súvisiace články

fajcenie v aute
Fajčenie za volantom 6x zvyšuje riziko nehody

Fajčenie za volantom je rovanko nebezpečné ako posielanie správ z mobilu. Negatívny účinok vyfajčenej cigarety pretrváva až 12 hodín. Porušenie zákazu fajčenia pri preprave mal... .

Celý článok

europska charta
Súťaž Európskej charty

Becep nadviazal intenzívnejšiu spoluprácu s Európskou chartou bezpečnosti cestnej premávky. Súčasťou spolupráce je výmena informácií o úspešných a osvedčených p... .

Celý článok

hmla a auto
Hmla sa hlási

Pravdepodobnosť usmrtenia pri kolízii za hmly je takmer 3krát vyššia než pri priemernej nehode Za hmly vnímajú motoristi svoju rýchlosť ako výrazne nižšiu, než zodpovedá skut... .

Celý článok

VODIČI MOTOCYKLISTI MLADÍ VODIČI
SENIORI CYKLISTI CHODCI
DETI PROFESIONÁLI SPOLU
Odporúčame