Nárast nehodovosti

Medzinárodná automobilová federácia už dlhé roky bojuje za znižovanie nehodovosti na cestách a vieme, že s kampaňou jej pomáhalo mnoho osobností, slávneho Michaela Schumachera nevynímajúc. Ale čísla sú naďalej alarmujúce: v roku 2013 zomrelo len v Európskej únii v dôsledku dopravných nehôd viac ako 26 000 ľudí a vážne zranených bolo až 199 000. Šokujúca štatistika.

Slovensko v tomto smere dosiahlo svoje Pyrrhovo víťazstvo. V stredu 18. júna nás v Bruseli vyhodnotili za krajinu, ktorá dosiahla v priebehu posledných štyroch rokov najdramatickejší pokles množstva smrteľných nehôd. „Slovensko dokázalo počet úmrtí účastníkov cestnej premávky znížiť až o dramatických 37 percent,“ konštatovala vtedajšia oficiálna správa, ktorá sa rýchlosťou blesku rozletela do médií po celom svete.

Paradoxné však bolo to, že cenu sme ako krajina dostali až po tragickej nehode autobusu, pri ktorej zomreli štyria maloletí a viacerí ďalší sa ťažko zranili. Ani sme sa teda nenazdali a prišlo varovanie v podobe prvej facky.

„Dúfame, že táto cena inšpiruje Slovensko k novým opatreniam týkajúcim sa bezpečnosti na cestách,“ povedal výkonný riaditeľ bezpečnostného výboru zaoberajúceho sa dopravou na území Európy (ETSC) Antonio Avenoso. „Vládu žiadame o zavedenie systému trestných bodov v kombinácii so zvýšeným vynucovaním pravidiel cestnej premávky, o rozšírenie siete kamier zaznamenávajúcich prekročenie rýchlosti a žiadame i zavádzanie alkoholového zámku pre tých, ktorí opakovane šoférujú pod vplyvom alkoholu.“

Ak si na situáciu posvietime z celoeurópskeho hľadiska, tak za nami v rebríčku nasledovali Španielsko, Grécko a Portugalsko; jediné tri ďalšie štáty, ktorým sa podarilo dosiahnuť aspoň 30-percentný pokles úmrtí na cestách. Napríklad vo Fínsku, Srbsku či Švédsku nastal menej ako päťpercentný pokles a v Estónsku a Malte bol trend dokonca negatívny: v roku 2013 mali viac smrteľných nehôd ako štyri roky predtým.

A bohužiaľ je možné, že budeme nasledovať trend týchto krajín, pretože rok 2014 sa zatiaľ vôbec nevyvíja dobre. Do úvodu októbra stúpol počet úmrtí na našich cestách medziročne zo 158 na 204, teda o 29 percent! V počte nehôd nastal malý pokles, pretože miesto minuloročných 10 292 tu teraz máme 9 958 (o 3,4 percent menej) a želaným smerom sa vyvíjal aj počet ťažko zranených – ten klesol z 819 na 770 (o 6,4 percent).

Najčastejšou príčinou vážnych nehôd je riskantné predbiehanie a aj keď sa polícia snaží, momentálne si nevie rady. „Polícia je už na hranici svojich možností,“ skonštatoval Juraj Dudák z odboru dopravnej polície PPZ SR. „Bežnou kontrolou a výkonom služby už nedokáže vážnejším spôsobom ovplyvniť nehodovosť.“

Za pomoci aplikovania opatrení, ktoré prezentoval Antonio Avenoso a v súlade s platným Národným plánom Slovenskej republiky pre bezpečnosť v cestnej premávke potrebujeme do roku 2020 výrazne napredovať a počet smrteľných nehôd z roku 2010 znížiť v tomto období na polovicu. Boli sme na dobrej ceste a aj keď nám tento rok nevychádza podľa predstáv, mohli by sme ho vnímať ako rázne zdvihnutý varovný prst.

Pôjde hlavne o dlhodobý trend, ktorý je zatiaľ pozitívny. V roku 2003 sme boli na hranici 645 úmrtí a ďalšie štyri roky sme viac-menej stagnovali, pričom toto obdobie sme zakončili na čísle 627. Následne sme pokračovali na číslach 588 pre rok 2008, 347 (dramatický prepad aj vďaka šrotovnému a výmene starých áut za nové bezpečnejšie) a 345 v roku 2010. Od tohto posledného čísla sa potrebujeme odraziť k zníženiu na polovicu a v úvode aktuálnej dekády sme nastúpili na správnu cestu. Finálne výsledky 324, 296 a 222 boli pozitívne a priniesli aj uznávané ocenenie, no čo prinesie budúcnosť? Záver roka je nehodovo tradične silný a keď sme už v úvode októbra zaznamenali takmer 30-percentný medziročný nárast, neveští to nič dobré. Verme však, že vodiči si vstúpia do svedomia a na cestách budú opatrnejší. Veď v hre je to najcennejšie čo majú...


←Staršie Novšie→
Obrázky k článku:

Súvisiace články

Den zodpovednosti Becep Policia
Deň zodpovednosti na slovenských cestách

Zámerom informačno-edukatívnej kampane Deň zodpovednosti je zvýšenie povedomia šoférov na podporu zamedzenia požívania alkoholu počas šoférovania. Ministerstvo dopravy a výstavby SR v spolupráci s Prezídiom Policajného zboru SR a Slo... .

Celý článok

fajcenie v aute
Fajčenie za volantom 6x zvyšuje riziko nehody

Fajčenie za volantom je rovanko nebezpečné ako posielanie správ z mobilu. Negatívny účinok vyfajčenej cigarety pretrváva až 12 hodín. Porušenie zákazu fajčenia pri preprave mal... .

Celý článok

europska charta
Súťaž Európskej charty

Becep nadviazal intenzívnejšiu spoluprácu s Európskou chartou bezpečnosti cestnej premávky. Súčasťou spolupráce je výmena informácií o úspešných a osvedčených p... .

Celý článok

VODIČI MOTOCYKLISTI MLADÍ VODIČI
SENIORI CYKLISTI CHODCI
DETI PROFESIONÁLI SPOLU
Odporúčame